۱۳۸۳ تیر ۲۹, دوشنبه

نود درصد از دانشجويان قانون اساسي فعلي را قابل قبول نمي‌دانند

نتايج يك نظر سنجي
(1)
نوددرصد از دانشجويان قانون اساسي فعلي را قابل قبول نمي‌دانند   
 
طرح سنجش نگرش‌ها، رفتار و آگاهي دانشجويان يكي از طرح‌هايي است كه در  بيست دانشگاه كشور در سال‌هاي 81-80 انجام شده ،اما به دليل برخي شرايط سياسي، اجتماعي جامعه، نتايج اين پژوهش تاكنون منتشر نشده بود، اما دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، كه مجري اين طرح بوده، در آخرين نشست معاونين دانشجويي و فرهنگي دانشگاه‌ها در دانشگاه اصفهان (25-23 تيرماه 83) طي جزوه‌اي 72 صفحه‌اي، نتايج اين پژوهش را منتشر كرده است و در روزهاي اخير بخشي از نتايج اين پژوهش در برخي روزنامه‌ها به چاپ رسيد.
 ما در چندين شماره برخي از قسمتهاي اين نظرسنجي را كه در رسانه هاي گروهي قابل بازتاب نبوده منعكس خواهيم كرد..
 گفتني است اين تحقيق به روش پيمايشي و با جامعه آماري 1522 نفر اجرا شده است. 43 درصد از جمعيت نمونه تحقيق زن و 57 درصد آن را مردان و همچنين 53 درصد ازخانواده‌هاي پاسخگويان در سطح متوسط، 34 درصد در سطح پايين و 12 درصد در سطح بالا قرار دارند
.
 مقبوليت نظام سياسي كشور يكي از مسائلي است كه در اين مطرح شده، در نخستين سئوال اهميت اينكه نظام سياسي كشور ايران جمهوري اسلامي باشد مورد پرسش قرار گرفت. حدود 82 درصد داشتن نظام سياسي جمهوري اسلامي را براي كشور مهم يا خيلي مهم دانسته‌اند و از نظر 18 درصد اين موضوع كم اهميت است يا اصلاً اهميت ندارد. دومين سئوال موضوع مناسبت نظام سياسي جمهوري اسلامي را با دو گزينه موافق و مخالف مورد پرسش قرار مي‌دهد. 68 درصد از دانشجويان با اين عبارت كه «نظام سياسي ديگري به جز جمهوري اسلامي براي ايران مناسب نيست موافقند و حدود 32 درصد ديگر با آن مخالفت كرده‌اند.
همچنين در اين نظرسنجي 9 درصد از پاسخگويان اظهار داشته‌اند كه قانون اساسي به همين صورت فعلي خوب است و از نظر بيش از 90 درصد، قانون اساسي به صورت فعلي يا قابل قبول نيست و يا نظر روشني درباره آن ندارند.

0 نظرات: