۱۳۸۳ مرداد ۷, چهارشنبه

يك نظر سنجي
( 2 )


«39درصد از دانشجويان همچنان در مشاركت‌هاي سياسي فعالند»
اگر هواداري را يكي از نشانه‌هاي مشاركت سياسي فعال بدانيم، يافته‌هاي طرح «نگرش‌ها و رفتار دانشجويان» نشان مي‌دهد، حدود 39% از دانشجويان از نظر مشاركت سياسي فعال هستند و خود را هوادار يكي از احزاب و گروه‌هاي موجود مي‌شناسند. اما مشاركت سياسي حدود دو پنجم ديگر (43%) به سطح هواداري از گروه‌هاي سياسي نمي‌رسد و از هيچ حزب و گروهي هواداري نمي‌كنندو حدود يك پنجم (18%) هم در تعيين حزب و گروه مورد حمايت خود دچار ترديد هستند با وجود اين، قريب دو سوم دانشجويان نسبت به مسائل سياسي حساس بوده و ديدگاه‌هاي احزاب و گروه‌هاي سياسي را مي‌شناسند و ديدگاه‌هاي خود را نسبت به ديدگاه‌هاي يكي از آنان نزديك مي‌دانند.
 براساس يافته هاي اين نظر سنجي ،اگر گروه‌هاي سياسي را به گروه‌هاي معروف به اصلاح‌طلب و گروه‌هاي معروف به محافظه‌كار تقسيم ‌كنيم، گرايش دانشجويان به احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب حدود پنج برابر بيشتر از گرايش‌ آنان به احزاب و گروه‌هاي محافظه‌كار است. در اين ميان جبهه مشاركت با داشتن 12 درصد طرفدار، 17 درصد نزديك فكري و 21 درصد رأي دهنده بيش از بقيه نام برده شده و پس از آن نيروهاي ملي و مذهبي قرار دارند.

 
 ×اين تحقيق به روش پيمايشي و با جامعه آماري 1522 نفر  توسط دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم،  در بيست دانشگاه كشور اجرا شده است. 43 درصد از جمعيت نمونه تحقيق زن و 57 درصد آن را مردان تشكيل مي دهند
 

0 نظرات: