۱۳۸۴ شهریور ۱۳, یکشنبه

دولت اسلامي ، مانور جديدي که چيزي را نشانه رفته است
1- انقلاب 1357 با شعار ظلم ستيزي و نجات کشور از حکومت خودکامه و استبدادي سلطنتي، به دست مردم به فرجام رسيد و تاج و تخت را سرنگون کرد.اين به معناي نه گفتن به حکومت يک نفر بر سرنوشت ميليوني ملت بود.
2- هر چند در بحبوحه ي انقلاب نظرات متفاوتي در چگونگي نظام جديد سياسي مطرح بود اما نهايتاً عنوان جمهوري اسلامي ، اتنخاب و به راي ملت گذاشته شد.بنابراين دو عنوان جمهوري و اسلامي شالوده نظام سياسي پس از حکومت شاهنشاهي را تشکيل داد. 3- اکنون انقلاب 57 بيست و هفت ساله شده است. يکبار قانون اساسي آن بازنگري شده است،شش رييس جمهور انتخاب و يکي از آنها را نيز عزل کرده است،هفت انتخابات پارلماني داشته و البته با رحلت رهبر انقلاب ، رهبري جديد را نيز تجربه کرده است. در کنار اين اتفاقات خاص، مواردي چون مجلس خبرگان ، شوراي نگهبان ، شوراي انقلاب فرهنگي و چندين و چند ارگان حکومتي، اولين تجارب سياسي ملت، پس از حکومت محمد رضا پهلوي تلقي مي شود.چندين سال جنگ،که بر آن عنوان دفاع مقدس نهاده شد و جان باختن هزاران انسان پاکباخته و جان بر کف نيز بيانگر نگرش ايدئولوژيک به نظام سياسي بود. شهيد و شهادت آثار پر نفوذ و اثر گذاري بود که تا زمان کنوني نيز ادامه دارد و بسياري از تحولات گذشته و حال نظام حکومتي ايران به مدد چنين نگرشي به سر انجام رسيده است و گرنه جنگ ايران و عراق چند روزي بيشتر دوام نداشت و اکنون چيزي جز اين بود که هست.
4- حال پس از بيست و هفت سال، مسئولين نظام دوباره بر آن شده اند که دولت اسلامي داير سازند.براي من به عنوان يک شهروند و البته کسي که مدتي از عمر خود را در آن بيست و هفت سال،و حتي جنگ گذرانيده چند سوال اساسي مطرح است
.الف- به جرات مي توان گفت که نتايج بسياري از تند رويهاي اول انقلاب و عملکرد غير متعارف بعضي گروهها باعث گرديد نسل دوم و سوم انقلاب از مفاهيم اسلامي فاصله گرفته و از بعضي از نماد هاي اسلامي نظير روحانيت نيز رويگردان شوند. فيلم مارمولک فقط بخشي از آفت هاي دين سالاري افراطي را به رشته تصوير سپرد.در زمان کنوني چه چيزي از اسلام عمل نشده است که دولت کنوني قصد اجراي آن را دارد
.ب- ادعاي دولت اسلامي به اين منزله نيست که دولت هاي قبلي و حتي دولت خود مقام رهبري هم اسلامي نبوده است؟
ج- مردم ايران اگر در انتخابات نهم به آقاي احمدي نژاد راي دادند با نگرش دولت اسلامي بود يا دولت مردمي؟
د- اگر چهار سال ديگر، و با اين کابينه غير مجرب باز مملکت گامي به عقب نهد تکليف مردم و اسلام به کجا خواهد انجاميد؟
ه- دولت اسلامي شک بر انگيز است، شايد هدف چيز ديگري باشد.خدا کند اگر قصد سويي در کار باشد سريعاً خود را بنمايد. و به نظر من در طول ساليان پس از انقلاب مردم تمامي ناکارآمدي ها و عقب ماند گي ها را به حساب روحانيت نوشت و در اوج بحرانها دين در تعرض دوم بود اما متاسفم که بگويم از اين به بعد دين براي دوين بار در چالش جدي قرار خواهد گرفت. نسل چهارم انقلاب در راهند. شايد آنها تکليف را يکسره کنند مگر آنکه دولت اسلامي راهي نو و جديد پيمايد و اعتماد از دست رفته ي مردم را به خود باز گرداند.

0 نظرات: