۱۳۸۳ خرداد ۳۱, یکشنبه

و اما انرژی هسته ای به زبان بی زباني

اين روزها بار ديگر بحث انرژی هسته ای داغ شده است.دو عبارت بيشتر استفاده می شود:يکی يو اف سيکس و ديگری غنی سازی.اينها چی هستند که اينقدر مهم و خبرسازند؟

برای شروع مطلب و البته تحريک شما برای خواندن اين نثر کوتاه همين نکته بس که آنقدر که مردم بلاد پيشرفته از خطرات راديو اکتيو ميدانند شايد ما و شما ندانيم! باور کنيد که اين واقعا عيب است!(پايان صغری۱)

(آغاز صغری ۲):اورانيم در طبيعت به صورت بی آزاری وجود دارد.انسان آنرا به گاز يو اف سيکس UF6 که مخلوطی از اورانيم ۲۳۵ و ۲۳۸ است تبديل ميکند و اينجا کمی آزاررسان ميشود.اورانيم ۲۳۸ ياU238 نيز عنصر بی آزاريست اما U235 به اندازه ای كه مفيد است خطر ناك است.وقتی انسان UF6 را در سانتريفوژهای با سرعت بسيار بسيار بالا می چرخاند و با نيروی گريز از مركز U235 را از U238 جدا ميكند آنوقت غنی سازی رخ نموده است.

(آغاز آخرين صغري):تا اين مرحله نياز مبرمی يه تكنولوژی پيشرفته است و علی الظاهر كشور ما اين تكنولوژی را دارد.اما پس از توليد U235 يا اورانيم غنی شده تكنولوژی پيشرفته تری لازم است و آن توانايی نگهداری و حمل آن به محل استفاده است.مسلما اين كار با پيكانبار ممكن نيست.

(آغاز كبري):ديدن مجموعه مقالات جهانيان و نگرانی آنها از فعاليتهای هسته ای ايران شما را به كبرای اين نوشته خواهد رساند پس لزومی نيست بيشتر وقت عزيزتان را بگيريم.

0 نظرات: