۱۳۸۴ اسفند ۱۴, یکشنبه

راه راست
درست از زمانی که سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری رسید،از آنجاییکه شاکله ی قدرت و حکومت تقریباً یکسان و یکنواخت بود و
اکثر منابع و مناصب قدرت در دست جناح راست قرار داشت، اتفاق جالبی افتاد.محمد خاتمی از نقطه نظر روانشناسی اجتماعی در جایگاه فرزند قرار گرفت و اکثر حاکمان وقت در جایگاه والد نشستند.کافی بود یک هفته حوصله می کردی و تریبونهای مختلف را مرور می کردی! شاید 100 درصد سخنرانان اعم از ائمه ی جمعه و جماعات تا سکان داران شورای محترم نگهبان و حتی نمایندگان مجلس پنجم و گاهی تریبونهای دانشجویی وابسته به تشکلهای خارجی دانشگاه،مدام تذکر والدانه می دادند که آقای خاتمی مواظب منافقین جدید و مسئولینی که در راس کار می گمارد باشد. یا حتی گاهی افشا گری می شد که فلان مسئول، دارای سوابق کذا و کذاست.در این میان مقام رهبری نیز هر از گاهی در سخنرانی های خود از این بابت اظهار نگرانی کرده و مواردی را گوشزد می کردند که از فردای سخنرانی رهبری تفاسیر و تعابیر شروع شده و هجمه های گسترده ای به این سنت شکن هشت ساله اصلاحات می شد. خاتمی هم شاید با سیاست و شاید با شامه ی مصلحت اندیشانه ای که پیدا کرده بود هیچگاه به این اعتراضات پاسخ نداد یا من پاسخش را به یاد نمی آورم.برای هر اتفاق ریز و درشتی کمیته ویژه تشکیل داد اما هرگز دستوری نداد که بررسی شود چرا فلان وزیرش را کتک زده یا بهمان مسئولش را عده ای بدون مدرک به باد ناسزا گرفته اند.من اکنون فهمیده ام چرا!رئیس جمهور اصلاح طلب ،نیک دریافته بود که خیمه گاه راست، اساساً با هر آنکه در اردوگاه چپ باشد مخالفند ولو 100 ماه در جبهه ها جنگیده باشد، یک دستش را در انقلاب از کف داده باشد و یا سه برادرش به درجه ی شهادت رسیده باشند. یادم نمی رود که اوایل دور دوم ریاست جمهوری کویرزاده یزدی،رهبری معظم انقلاب حضور هر مسئولی را در احزاب سیاسی منع کرده و اگر اشتباه نکنم حرام شرعی اعلام فرمودند.
حال دوره عوض شده است الحمد الله وزرا و وکلا و قضات و مشاورین همه خودی هستند.به آقا امام عصر اروحنا فداه، عریضه می نویسند و وزیر ارشاد به نمایندگی از کابینه مردمی بر چاه جمکران ظاهر و عریضه را به آب می اندازد تا به دست فرزند فاطمه برسد.رییس دولت خود را در هاله نور در می یابد و تئوری پردازان قهار، مخالفینش را در حکم مخالفان حجت ابن الحسن<عج> می خوانند. بی شک چنین خلف ارزشمندی دیگر خاتمیِ آیت الله زاده نیست که نیازی داشته باشد مورد اعتراض کس یا کسانی قرار گیرد که اوصیکم به انتخاب یاران.
امروز آقای شهردار پایتخت با مقام معظم رهبری دیدار داشتند.من در اتاق دیگر داشتم دیوار و شیشه پاک می کردم و تلویزیون هم اخبار می گفت.شنیدم که مقام رهبری، شهرداریها را( شاید هم شهردار را) به انتخاب مسئولینی که دارای معیارهای مقبول باشد توصیه می کردند.